ROZDZIAŁ 1 Przepisy ogólne |
§ 1. Rozporządzenie określa: - warunki bezpieczeństwa osób przebywających w górach oraz obowiązki osób prawnych i fizycznych prowadzących w górach działalność w zakresie kultury fizycznej,
- warunki bezpieczeństwa osób pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne oraz obowiązki osób prawnych i fizycznych prowadzących nad wodą działalność w tym zakresie.
|
ROZDZIAŁ 3 Warunki bezpieczeństwa osób pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne |
§ 7.- Do wykonywania zadań w zakresie bezpieczeństwa osób pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne upoważnione są Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (WOPR) oraz inne organizacje ratownicze, które wykonują obowiązki i uprawnienia WOPR za zgodą Prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki.
- W czasie prowadzenia działalności ratowniczej i związanego z nią transportu lub działalności profilaktycznej WOPR współpracuje, a w miarę potrzeby może korzystać z pomocy, w szczególności:
- publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
- jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej oraz Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji,
- administracji lasów państwowych oraz parków narodowych i krajobrazowych
- dyrektorów urzędów morskich,
- przedsiębiorstwa państwowego Polskie Ratownictwo Okrętowe.
|
§ 8.- Kąpieliska mogą być zorganizowane lub prowizoryczne.
- Kąpieliskiem zorganizowanym jest teren położony nad obszarem wodnym, z plażą, na stałe przystosowany do kąpieli, z wyznaczonymi i trwale oznakowanymi strefami kąpieli, wyposażony w urządzenia sanitarne oraz inne urządzenia, jak: pomosty, natryski i szatnie.
- Kąpieliskiem prowizorycznym jest teren położony nad obszarem wodnym, z plażą, przystosowany do sezonowego wykorzystania, z miejscem do kąpieli prowizorycznie oznakowanym oraz wyposażony w urządzenia sanitarne.
- Pływalnią jest obiekt wyposażony w sztuczny zbiornik wodny (basen) przeznaczony do kąpieli, mający trwałe brzegi i dno, zaopatrywany w wodę przepływową oraz mający urządzenia sanitarne, szatnie, natryski. Pływalnie mogą być kryte i odkryte.
- Szczegółowe warunki korzystania z kąpieliska lub pływalni określa regulamin.
|
§ 9.- Kąpielisko należy zlokalizować tak , aby miało dogodnie ukształtowany brzeg i dno oraz dobre nasłonecznienie. Szybkość prądu wody w obrębie kąpieliska zlokalizowanego nad wodami bieżącymi nie powinna przekraczać 1 m/sek.
- Kąpieliska mogą być urządzane nad obszarami wodnymi, których zanieczyszczenie nie przekracza dopuszczalnych norm ustalonych w odrębnych przepisach.
- Zlokalizowanie kąpieliska wymaga pozytywnej opinii Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz uzgodnienia z właściwym organem administracji samorządowej, Inspektoratem Żeglugi Śródlądowej i organem Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a lokalizacja kąpieliska nad wodami morskimi – ponadto z dyrektorem właściwego urzędu morskiego.
|
§10.- Zakazami kąpieli powinny być objęte obszary wodne, na których kąpiel jest niebezpieczna, a w szczególności położone przy śluzach, mostach, budowlach wodnych, portach, jak również szlaki żeglowne oraz wody o silnym zanieczyszczeniu i wirach.
- Obszary wodne objęte zakazem kąpieli należy oznaczyć , w szczególności przy dojściach i dojazdach do obszaru wodnego, odpowiednimi znakami określającymi przyczynę zakazu.
- Miejsca niebezpieczne położone na obszarze wodnym, na którym kąpiel jest dozwolona, oznacza się tablicą ostrzegawczą, określającą przyczynę niebezpieczeństwa.
- Dzieci do lat 7 mogą korzystać z kąpieli wyłącznie pod opieką i nadzorem osób pełnoletnich.
|
§ 11.- Do kierowników ośrodków wypoczynkowych, sportowych, rekreacyjnych i turystycznych, położonych nad obszarami wodnymi, należy:
- zagospodarowanie obszarów wodnych w celu umożliwienia kąpieli oraz określenia miejsc przeznaczonych do kąpieli dla osób nie umiejących pływać,
- zapewnienie oznakowania wszystkich obszarów wodnych i miejsc, na których kąpiel jest niebezpieczna lub objętych zakazem kąpieli.
- Dla ośrodków, o których mowa w ust 1, położonych na terenach ze sobą sąsiadujących lub znajdujących się w pobliżu, może być urządzone kąpielisko wspólne.
|
§ 12. Do obowiązków kierowników kolonii, obozów i innych placówek wypoczynku dzieci i młodzieży, których uczestnicy korzystają z ogólnodostępnych kąpielisk i pływalni, należy: - zapoznanie uczestników z regulaminem danego kąpieliska lub pływalni oraz czuwanie nad jego ścisłym przestrzeganiem,
- uzgodnienie z kierownikiem kąpieliska lub pływalni warunków i sposobu korzystania z kąpieliska lub pływalni zapewniających bezpieczeństwo uczestnikom.
|
§ 13.- Do obowiązków organizatorów imprez pływackich na wodach otwartych, z wyjątkiem maratonów pływackich, należy zapewnienie dyżuru:
- lekarza oraz co najmniej dwóch ratowników,
- co najmniej dwóch płetwonurków, jeżeli głębokość wody przekracza 4 metry lub woda jest nieprzezroczysta
- Do obowiązków organizatorów maratonów pływackich na wodach otwartych należy:
- zapewnienie podczas trwania imprezy obecności zespołu ratowniczego w składzie: lekarz, starszy ratownik i dwóch płetwonurków, przy czym zespół ten powinien przebywać w łodzi motorowej na trasie maratonu,
- zapewnienie każdemu uczestnikowi maratonu asekuracji przez ratownika przebywającego w łodzi wiosłowej oznaczonej numerem odpowiadającym numerowi startowemu zawodnika.
- Maratonem pływackim jest impreza pływacka polegająca na przepłynięciu odcinka przekraczającego 3 km.
|
§ 14. Do obowiązków kierownika szkolenia pływackiego na wodach otwartych należy zapewnienie: - obecności ratownika,
- asekurujących łodzi wiosłowych lub motorowych – co najmniej jedna łódˇ na każde pięć osób.
|
§ 15. Ustala się następujące minimalne normy zatrudnienia ratowników: - w kąpieliskach śródlądowych na każde 100 m linii brzegowej – jeden ratownik od strony lądu i jeden ratownik od strony lustra wody,
- na pływalniach dysponujących nieckami o długości do 25 m – jeden ratownik,
- na pływalniach dysponujących nieckami o długości 25-50 m – dwóch ratowników,
- na pływalniach dysponujących nieckami o długości powyżej 50 m – trzech ratowników,
- w kąpieliskach nadmorskich – trzyosobowe zespoły ratowników na każde 100 m linii brzegowej.
|
§ 16.- Szczegółowe warunki bezpieczeństwa osób korzystających z kąpielisk i pływalni określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
- Wzory znaków zakazu, ostrzegawczych i informacyjnych określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
- Wykaz sprzętu medycznego, leków i artykułów sanitarnych, w które powinny być wyposażone pływalnie i kąpieliska, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
|
§ 17. Zapewnienie bezpieczeństwa przez osoby fizyczne i prawne, prowadzące nad wodą działalność w dziedzinie kultury fizycznej, uprawiającym sporty wodne, a w szczególności: żeglarstwo, żeglarstwo lodowe, żeglarstwo motorowodne i narciarstwo wodne, wioślarstwo, kajakarstwo oraz lotniarstwo i paralotniarstwo holowane za statkami motorowymi, polega na: - zagospodarowaniu i eksploatacji przystani i sprzętu pływającego oraz użytkowaniu przyległych akwenów – zgodnie z wymogami bezpieczeństwa, ustalonymi w odrębnych przepisach,
- zapewnieniu na przystani i akwenie, o którym mowa w pkt. 1, warunków do udzielania pomocy osobom potrzebującym, w tym pomocy przedlekarskiej w nagłych wypadkach.
|
§ 18.- Skład załogi sprzętu pływającego ustala się, uwzględniając zasady dobrej praktyki i wymagania przepisów.
- Jeżeli w składzie załogi sprzętu pływającego są dzieci do lat 14, powinna nim kierować osoba pełnoletnia.
- Podczas zorganizowanych imprez dla dzieci przepisu ust.2 nie stosuje się.
- Szczegółowe zasady bezpieczeństwa osób biorących udział w imprezach żeglarskich określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
|
ROZDZIAŁ 4 Przepis końcowy |
§ 19. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. |
Załącznik nr 4 Szczegółowe warunki bezpieczeństwa osób korzystających z kąpielisk i pływalni |
§ 1.- Warunki bezpieczeństwa osób korzystających z kąpielisk i pływalni zapewnia się w szczególności przez:
- wyraźne oznaczenie granic kąpielisk i pływalni, w ramach których oznacza się granice miejsc do kąpieli, w tym strefy dla osób nie umiejących pływać,
- dyżury wodnej służby ratowniczej oraz wyposażenie w sprzęt ratowniczy,
- przygotowanie miejsc ratownikom w celu stałej obserwacji i kontroli osób kąpiących się, a w kąpieliskach – także korzystających ze sprzętu pływającego.
- Na terenach kąpielisk poza warunkami, o których mowa w ust. 1, należy zapewnić informację o dopuszczalności lub zakazie kąpieli.
|
§ 2.- Informację o której mowa w § 1 ust. 2, przekazuje się przez wywieszenie odpowiednich flag.
- Ustala się następujące oznaczenia kolorów flag:
- flaga biała – kąpiel dozwolona,
- flaga czerwona – zakaz kąpieli.
- Flagę czerwoną wywiesza się w czasie, w którym kąpielisko jest nieczynne, oraz w każdym wypadku, gdy:
- temperatura wody wynosi poniżej 14o C,
- widoczność jest ograniczona do 50 m,
- szybkość wiatru przekracza 5 stopni w skali Beauforta,
- występuje fala powyżej 70 cm, z pojawiającymi się pienistymi białymi grzywami,
- występują silne prądy wsteczne.
|
§ 3.- Przy każdym kąpielisku i pływalni powinien być umieszczony na widocznym miejscu regulamin ustalony przez kierownika.
- Regulamin powinien być umieszczony na tablicy o minimalnych wymiarach 120 cm x 70 cm, sporządzony literami wielkości nie mniejszej niż 1 cm.
|
§ 4.- Korzystanie z kąpieliska i pływalni może odbywać się w grupach zorganizowanych lub indywidualnie.
- Przez grupę zorganizowaną rozumie się zespół osób uprawiających ćwiczenia ruchowe w wodzie pod nadzorem i kierunkiem instruktora, trenera, nauczyciela lub innej uprawnionej osoby.
|
§ 5. W celu stworzenia warunków bezpieczeństwa w kąpielisku zorganizowanym należy: - Zapewnić stałą kontrolę przez ratowników lustra wody z brzegu i od strony wody ( z łodzi ratunkowych lub stacjonarnych punktów ratowniczych na wodzie),
- Trwale oznaczyć strefy dla umiejących i nie umiejących pływać , a w szczególności:
- strefy dla nie umiejących pływać o głębokości wody nie większej niż 120 cm – bojami (pławami) w kolorze żółtym, przy czym za bojami powinien znajdować się pas bezpieczeństwa o szerokości 5 m i głębokości nie przekraczającej 130 cm,
- strefy dla umiejących pływać o głębokości wody do 4 m – bojami (pławami) w kolorze czerwonym, przy czym odległość ich od strefy dla nie umiejących pływać lub od linii brzegowej może w kierunku prostopadłym wynosić maksymalnie 50 m,
- Wydzielić brodzik dla dzieci w miejscu, w którym znajduje się piaszczyste i płaskie dno oraz woda o głębokości do 40 cm, przez oznaczenie bojami (pławami) oraz otoczenie siatką sięgającą do dna,
- Zapewnić bieżącą informację dotyczącą temperatury wody i powietrza oraz wysokości fali i siły wiatru,
- Wyposażyć kąpielisko w apteczkę i sprzęt medyczny pierwszej pomocy,
- Wyposażyć kąpielisko w sprzęt ratunkowy i pomocniczy oraz urządzenia sygnalizacyjne i ostrzegawcze (wzrokowe i słuchowe),
- ustawić maszty wyposażone w komplet flag informacyjnych.
|
§ 6. Kąpielisko zorganizowane powinno być wyposażone w wieże obserwacyjne lub podwyższone pomosty dla ratowników oraz sieć łączności przewodowej lub radiowej (wewnętrznej i z możliwością bezpośredniego łączenia się z pogotowiem ratunkowym i najbliższą jednostką Policji). |
§ 7. W celu stworzenia warunków bezpieczeństwa w kąpielisku prowizorycznym należy: - zapewnić stałą kontrolę przez ratowników lustra wody,
- oznaczyć strefy dla umiejących i nie umiejących pływać,
- wyposażyć kąpielisko w apteczkę i sprzęt medyczny pierwszej pomocy,
- wyposażyć kąpielisko w sprzęt ratunkowy i pomocniczy,
- ustawić maszty wyposażone w komplet flag informacyjnych.
|
§ 8.- W celu stworzenia warunków bezpieczeństwa na pływalni należy zapewnić:
- stałą obserwację przez ratownika (ratowników) lustra wody oraz osób znajdujących się na terenie obiektu,
- oznaczenie głębokości wody w sposób trwały i widoczny,
- wyposażenie pływalni w apteczkę i sprzęt medyczny pierwszej pomocy,
- wyposażenie pływalni w sprzęt ratunkowy,
- trwałe ogrodzenie pływalni odkrytej,
- bezpośrednią łączność telefoniczną z pogotowiem ratunkowym i najbliższą jednostką Policji,
- zamykanie pływalni w określonych godzinach, w których nie pracuje służba ratownicza.
- W zajęciach prowadzonych w grupach zorganizowanych na jedną osobę prowadzącą zajęcia nie może przypadać więcej niż 15 uczestników.
|
§ 9. Do podstawowych obowiązków ratowników należy: - stałe obserwowanie obszaru kąpieliska i niezwłoczne reagowanie na każdy sygnał wzywania pomocy oraz podejmowanie akcji ratowniczej,
- kontrola stanu urządzeń oraz sprzętu, które zapewniają bezpieczeństwo osób kąpiących się,
- kontrola stref dla umiejących i nie umiejących pływać,
- wywieszanie na maszcie odpowiedniego koloru flag informacyjnych,
- sygnalizowanie, za pomocą urządzeń alarmowych, przekroczeń obowiązującego regulaminu (np. granicy stref dla umiejących pływać), a w kąpieliskach także nadchodzącej burzy,
- reagowanie na wszelkie wypadki naruszania regulaminu obowiązującego na terenie kąpieliska lub pływalni,
- wpisywanie na tablicy informacyjnej temperatury wody, powietrza oraz innych aktualnych informacji (np. dotyczących nagłych zmian warunków atmosferycznych),
- codzienne kontrolowanie głębokości wody przed otwarciem kąpieliska, a w razie potrzeby – przesunięcie miejsca kąpieli lub czasowe wyłączenie określonych obszarów kąpieliska z używalności,
- oczyszczenie powierzchni i dna obszaru przeznaczonego do kąpieli z wszelkich przedmiotów mogących spowodować skaleczenie lub inny nieszczęśliwy wypadek,
- bieżące prowadzenie dziennika pracy.
|
§ 10.- Kąpielisko zorganizowane powinno być wyposażone w następujący sprzęt ratunkowy i pomocniczy oraz urządzenia sygnalizacyjne i ostrzegawcze:
- łodzie ratunkowe:
- motorowe – jedna na każde 400 m linii brzegowej,
- wiosłowe – jedna na każde 100 m linii brzegowej
- koła ratunkowe z linką lub pasy ratownicze – jedno na 50 m linii brzegowej, zawieszone na słupkach w pobliżu lustra wody,
- bosaki ratunkowe,
- liny asekuracyjne z kołowrotkiem o długości minimum 80 m na każdym stanowisku ratowniczym (na kąpieliskach morskich – jedna na każde 100 m linii brzegowej),
- tuby słuchowe lub elektroakustyczne na wszystkich stanowiskach ratunkowych od strony lądu i wody,
- tablice zawierające aktualne informacje o temperaturze wody i powietrza, sile wiatru oraz wysokości fali,
- sygnalizację alarmową,
- środki łączności między stanowiskami ratunkowymi – przewodowe lub radiowe
- rzutki ratunkowe,
- sprzęt do nurkowania,
- lornetki,
- nosze ratunkowe.
- W kąpielisku zorganizowanym powinno znajdować się także pomieszczenie na sprzęt ratunkowy , pomocniczy i osobisty ratowników, jedno na 200 m linii brzegowej.
|
§ 11. Kąpielisko prowizoryczne powinno być wyposażone w następujący sprzęt ratunkowy i pomocniczy: - łodzie wiosłowe – jedna na 100 m linii brzegowej,
- koła ratunkowe z linką lub pasy ratownicze – jedno na 50 m linii brzegowej,
- linę asekuracyjną długości minimum 80 m,
- słuchowy sygnał alarmowy,
- rzutki ratunkowe,
- lornetkę,
- bosaki ratunkowe.
|
§ 12. Pływalnia powinna być wyposażona w następujący sprzęt ratunkowy i pomocniczy: - koła ratunkowe z linką lub pasy ratownicze – dwa na pływalniach o długości do 50 m i cztery na pływalniach o długości powyżej 50 m,
- żerdzie długości co najmniej 4 m – dwie na pływalniach o długości do 50 m oraz cztery na pływalniach o długości powyżej 50 m.
|
§ 13. Łodzie ratunkowe powinny być trwale oznakowane na burtach oraz mieć następujące wyposażenie: - koło ratunkowe z linką, a także pasy ratunkowe,
- rzutkę ratunkową,
- zaburtową linkę ratunkową,
- tubę głosową lub elektroakustyczną,
- kotwicę na łańcuchu lub linę kotwiczną,
- sprzęt medyczny pierwszej pomocy.
|
§ 14. Stanowisko ratownicze powinno być wyposażone w: - sprzęt do nurkowania (płetwy, maska, fajka),
- lornetkę,
- radiotelefon,
- rzutkę ratunkową,
- sprzęt medyczny pierwszej pomocy.
|
§ 15. Regulamin kąpieliska i pływalni powinien w szczególności: - określać nazwę i adres jednostki organizacyjnej prowadzącej kąpielisko lub pływalnię,
- przewidywać zakaz wstępu osobom, których stan wskazuje na spożycie alkoholu, zakaz sprzedaży, podawania, wnoszenia i spożywania napojów alkoholowych,
- postanawiać, że:
- dzieci do lat 7 mogą przebywać na terenie kąpieliska lub pływalni oraz kąpać się wyłącznie pod opieką osób pełnoletnich,
- zajęcia na pływalni krytej odbywają się grupowo według ustalonego rozkładu zajęć,
- grupa pływająca na pływalni krytej nie może liczyć więcej niż 15 uczestników na jedną osobę prowadzącą zajęcia,
- zajęcia na pływalni krytej mogą odbywać się tylko w obecności instruktorów pływania i ratowników,
- osoby naruszające porządek publiczny lub przepisy regulaminu będą usuwane z terenu kąpieliska lub pływalni,
- wszystkie osoby znajdujące się na terenie kąpieliska lub pływalni są obowiązane podporządkować się nakazom ratowników pełniących dyżur.
|
Załącznik nr 5 Wzory znaków zakazu, ostrzegawczych i informacyjnych |
§ 1. Znaki zakazu oraz ostrzegawcze obowiązują na odległość podaną na obrzeżu znaku, licząc w metrach w jedną i drugą stronę od znaku. Jeżeli na znaku nie ma podanej odległości , obowiązuje on na obszarze wodnym w zasięgu wzroku. |
- Znaki zakazu
§ 2. - Znaki zakazu wskazują rodzaj zakazu i określają jego przyczynę.
- Znakami zakazu są:
- znak „kąpiel zabroniona”,
- znak „kąpiel zabroniona-szlak żeglowny”,
- znak „kąpiel zabroniona-most”,
- znak „kąpiel zabroniona-spiętrzenie wody”,
- znak „kąpiel zabroniona-woda skażona”,
- znak „kąpiel zabroniona-woda pitna”,
- znak „kąpiel zabroniona-hodowla ryb”,
- znak „skakanie do wody zabronione”,
- znak „strefa ciszy”.
|
§ 3. Znaki zakazu, o których mowa w § 2, mają kształt okrągły o średnicy 60 cm. |
- Znaki ostrzegawcze
§ 4. - Znaki ostrzegawcze uprzedzają kąpiących się o niebezpiecznych miejscach na obszarze wodnym i wskazują przyczynę niebezpieczeństwa.
- Znakami ostrzegawczymi są:
- znak „wiry”,
- znak „niebezpieczna głębokość wody”,
- znak „zimna woda”,
- znak „nagły uskok”,
- znak „pale”,
- znak „skały podwodne”,
- znak „kamieniste dno”,
- znak „sieci rybackie”,
- znak „wodorosty”.
|
§ 5. Znaki ostrzegawcze o których mowa w § 4, mają kształt trójkątów równobocznych, których wierzchołek skierowany jest ku górze. Długość jednego boku trójkąta wynosi 75 cm. |
- Znaki informacyjne
§ 6. - Znaki informacyjne wskazują, że w pobliżu znaku znajdują się podane na znaku obiekty i urządzenia.
- Znakami informacyjnymi są:
- znak „plaża strzeżona”,
- znak „punkt medyczny”,
- znak „telefon”.
|
§ 7. Znaki informacyjne o których mowa w § 6, mają kształt prostokąta o wymiarach 80 na 60 cm. |
Wykaz sprzętu medycznego, w które powinny być wyposażone pływalnie i kąpieliska |
- Sprzęt medyczny:
- aparat do sztucznego oddychania – 1 szt.,
- inhalator tlenowy przenośny – 1 szt.,
- nożyczki proste i zakrzywione – 2 szt.,
- opaska uciskowa
- szeroka taśma gumowa – 1 szt.,
- szyna usztywniająca – 3 szt.,
- kieliszek do leków – 1 szt.,
- termometr – 1 szt.,
- maseczki do sztucznego oddychania,
- 10) rękawiczki gumowe.
- Leki:
- amoniak w ampułkach – 3 amp.,
- Panthenol spray -min.1 op.,
- krople walerianowe – 30 g,
- krople żołądkowe – 1 op.,
- pyralgina (w tabletkach) – 10 szt.,
- solutio Jodi spirituosa (jodyna) – 100 g,
- spirytus skażony – 100 g,
- woda utleniona – 200 g..
- Artykuły sanitarne:
- agrafki – 6 szt.,
- chustki trójkątne – 3 szt.,
- gaza wyjałowiona 1/8 m na 1 m -15szt.,
- lignina a 100 g – 10 op.,
- opaska gazowa 4 m na 10 cm – 10 szt.,
- opaska elastyczna szerokości 10 cm – 4 szt.,
- opatrunek indywidualny wyjałowiony – 10 szt.,
- prestoplast i poloplast – 10 szt.
|
Załącznik nr 7 Szczegółowe zasady bezpieczeństwa osób biorących udział w imprezach żeglarskich |
§ 1.- Udział lub kontynuowanie udziału w imprezach żeglarskich zależy od decyzji każdego kierownika jachtu i odbywa się tylko na jego odpowiedzialność. W wypadku kiedy kierownikiem jachtu jest osoba niepełnoletnia, decyzja należy do kierownika ekipy lub rodziców (opiekunów).
- Każdy kierownik jachtu ma obowiązek udzielania wszelkiej pomocy każdemu statkowi czy osobie znajdującej się w niebezpieczeństwie, dbając o bezpieczeństwo własnego jachtu.
|
§ 2. Organizator imprezy jest obowiązany do przygotowania i przeprowadzenia imprezy, a w szczególności do: - spełnienia wszystkich warunków określonych w ogłoszonym zawiadomieniu o imprezie,
- przestrzegania obowiązujących przepisów w zakresie organizacji imprez, jeśli jest to wymagane, do uzyskania odpowiedniej zgody na przeprowadzenie imprezy,
- powołania kierownika imprezy,
- stosownie do warunków i programu imprezy zapewnienia opieki medycznej – minimum pielęgniarka z apteczką pierwszej pomocy,
- sprawdzania przy przyjmowaniu zgłoszeń, czy jachty, ich kierownicy i członkowie załóg odpowiadają warunkom ustalonym dla danej imprezy.
- przekazania do dyspozycji kierownika imprezy w czasie przez niego wymaganym:
- niezbędnych środków technicznych,
- statku kierownika imprezy oraz statków ratowniczych,
- informacji z aktualnymi prognozami pogody,
- informacji o sposobie zabezpieczenia,
- udzielenia wszelkiej pomocy kierownikowi imprezy, a w szczególności w zakresie bezpieczeństwa.
|
§ 3.- Kierownik imprezy jest odpowiedzialny za sprawne i bezpieczne przeprowadzenie imprezy, zgodnie z jej rodzajem.
- Kierownik imprezy może ją odroczyć, przerwać lub odwołać, szczególnie jeśli jej przeprowadzenie lub kontynuowanie zagraża bezpieczeństwu uczestników.
- Ze względu na bezpieczeństwo imprezy, kierownik jest obowiązany do:
- opracowania i przekazania zainteresowanym ustnej lub pisemnej instrukcji zabezpieczenia trasy imprezy,
- sprawdzenia, czy zabezpieczenie imprezy jest skuteczne i zgodne z obowiązującymi przepisami,
- ustalenia sposobu rejestracji jachtów wychodzących i powracających z imprezy,
- omówienia z kierownikami jachtów, kierownikami ekip lub trenerami instrukcji żeglugi, ze szczególnym zwróceniem uwagi na problemy bezpieczeństwa.
- Kierownikowi w czasie trwania imprezy przysługują, w stosunku do uczestników, uprawnienia dyscyplinarne, a w stosunku do członków kierownictwa imprezy i jej obsługi oraz w stosunku do kierowników statków ratowniczych – uprawnienia wynikające z zasad zwierzchnictwa służbowego.
- Kierownik imprezy jest upoważniony do wezwania lub przyjęcia pomocy dla zabezpieczenia życia wszystkich osób biorących udział w imprezie, jeżeli uzna to za niezbędne ze względu na warunki, w których impreza się odbywa. Zaciągając zobowiązania z tego tytułu kierownik imprezy działa jako pełnomocnik organizatora imprezy.
|
§ 5. Kierownik lub trener ekipy jest obowiązany do: - zgłoszenia swojego udziału w imprezie,
- podejmowania wszelkich decyzji wynikających z przepisu § 1 ust. 1 w stosunku do niepełnoletnich kierowników jachtów,
- przestrzegania przez powierzonych jego opiece członków ekipy obowiązujących ogólnie oraz w danej imprezie szczególnych przepisów bezpieczeństwa,
- podporządkowania się decyzjom kierownika imprezy oraz udostępnienia posiadanych środków technicznych, jeśli tego wymagają względy bezpieczeństwa.
|
§ 6. Kierownik statku ratowniczego jest obowiązany: - przygotować statek ratowniczy i jego załogę, zgodnie z wymaganiami danej imprezy i zasadami dobrej praktyki,
- stosować się do instrukcji żeglugi oraz do pisemnej lub ustnej instrukcji bezpieczeństwa obowiązującej na akwenach, na których odbywa się impreza,
- dołożyć wszelkich starań, aby akcja ratownicza przeprowadzona była zgodnie z należytą dbałością o zapewnienie życia i bezpieczeństwa wszystkich osób i sprzętu biorącego udział w imprezie.
|
§ 7.- Jako minimalne zabezpieczenie ratownicze imprezy, z wyjątkiem regat i wypadków, o których mowa w ust. 2,4 i 6, ustala się jeden statek ratowniczy na każde 20 jachtów. Statek kierownika imprezy, z wyjątkiem regat żeglarskich, może być uważany za statek ratowniczy.
- W wypadku dopuszczenia do imprezy (z wyjątkiem regat) ponad 50% kierowników jachtów bez uprawnień żeglarskich – ustala się jeden statek ratowniczy na 10 jachtów biorących udział w imprezie.
- Zarząd Okręgowego Związku Żeglarskiego może zezwolić, aby na terenie jego działalności impreza ( z wyjątkiem treningów i regat) była zabezpieczona przez szalupy wiosłowe lub jachty żaglowe z co najmniej 2-osobową załogą złożoną przynajmniej z żeglarzy jachtowych. W takim wypadku jest wymagane, aby jednostka zabezpieczająca przypadała na 10 jachtów.
- Minimalne zabezpieczenie regat żeglarskich jachtów mieczowych i desek z żaglem stanowi jeden statek ratowniczy oraz dodatkowo jeden statek ratowniczy na każdą rozpoczynającą się liczbę jednostek żaglowych określonych w tabeli:
Miejsce regat | Liczba jednostek na dodatkowy jeden statek ratowniczy | jachty | deski | Wody śródlądowe | 25 | 40 | Zatoka Pucka, Zalew Wiślany, Zalew Szczeciński. | 20 | 30 | Zatoka Gdańska, Morze Bałtyckie | 15 | 30 |
- Nie jest wymagane zabezpieczenie regat morskich jachtów balastowych.
- Szczegółowe przepisy dotyczące zabezpieczenia imprez ślizgów lodowych zawarte są w Przepisach regat żeglarstwa lodowego, wydanych przez Polski Związek Żeglarski.
- Kierownik imprezy może zażądać zabezpieczenia większego, jeżeli uzna, że wymagają tego warunki atmosferyczne lub stopień wyszkolenia uczestników.
|
§ 8. Jeżeli warunki bezpieczeństwa tego wymagają, organizatorzy mogą dodatkowo określić szczegółowe zasady |